rosier.reismee.nl

dag 15

Dag: 15 andalsnes-moelv 405km

Vanmorgen om 07.45 zijn we opgestaan omdat we om 09.00u hadden afgesproken met onze Duitse vrienden om vandaag samen nog de Trollstigen en Geiranger te rijden. Een kwartier te vroeg kwamen ze al aan bij onze camping. Na het laatste te hebben ingepakt zijn we in droog maar met zwaar bewolkt weer richting ons doel gereden. Onder aan de Trollstigen konden we maar 4 van de 12 lussen zien omdat de rest in de bewolking was verdwenen. Een maal op weg naar boven was het zicht nog hooguit 25m. het was niet prettig rijden en uiteraard konden we niet genieten van het mooie uitzicht wat deze route je normaal verschaft. De weg naar beneden was onbewolkt en konden we lekker sturen. Na de oversteek met de ferry naar de Geiranger hadden we nog steeds mooi weer en hebben we ook heerlijk gereden en genoten van het mooie uitzicht. In Geiranger zijn we even gestopt om onze Duitse vrienden te groeten die richting Bergen gingen.

Vol goede moed zetten wij koers richting Oslo om aan de laatste 1900km richting huis te beginnen. Onderweg werd het al snel weer slecht weer en de regen viel met bakken uit de lucht. Ook kwamen we langs de E6 steeds meer ondergelopen gebieden tegen. Vijftig km voor Lillehammer ging het dus echt mis. De E6 was over vele km ondergelopen en dus afgesloten. Bij een stuw waar we even gestopt waren om naar het woeste water te kijken vertelde een vrouw ons al dat dit de heftigste overstromingen zijn sinds 1938.

Gelukkig vonden we een Noor berijd om ons een route te geven en hij besloot zelfs zo'n 20 km voor ons uit te rijden waarna een andere Noor ons verder zou lijden. Deze route ging echter veelal over onverharde wegen en waar er al asfalt lag was de verhouding Asfalt-Gaten 50/50. Dit ontlokte bij Deborah de opmerking dat Noorwegen net Afrika is maar dan Kouder en natter. Na ongeveer 2uur hobbelen glibberen en glijden bereikten we eindelijk Lillehammer. Na Lillehammer zijn we nog 40km doorgeren richting Oslo om weg te komen van de ergste wateroverlast.

In Moelv vonden we een camping waar we nu een lekker hutje hebben met eigen douche en wc. Toen we net in het restaurant gegeten hadden bleek er een PIN storing in Noorwegen en konden we dus niet met de Creditcard betalen. Uiteindelijk accepteerden ze toch Euro's en konden we eindelijk naar ons huisje om te douchen en uit te rusten.

De Foto's volgen nog en tot gauw

Deborah en Ron